HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Artefact.

Schouwenburg   30-09-2015 at 16:43

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Ik was op 15 september op de Maasvlakte ter hoogte van de rode palen en heb daar deze afslag opgeraapt. Het vertoont alle kenmerken voor een echte afslag. Toch ben ik terughoudend, omdat het afwijkt van wat ik tot nu toe van de Maasvlakte heb gezien. Hij lag op het zand. Het stuk is aan alle zijden zwaar gepatineerd en vertoont geen recente schade. De patina heb ik gecontroleerd door er op een zijkant met een scherp voorwerp op te krassen. Er waren geen krassen te zien, dus zeer waarschijnlijk echte hyaliet. Ook het type vuursteen herken ik niet.
Is er meer van dergelijk vuursteen op de Maasvlakte gevonden, of is hij ergens anders gevonden en daar door iemand neergegooid?

Caveman   01-10-2015 at 16:09

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

ik denk gewoon aan een vuursteentje, geen artefact volgens mij!

Spoorzoeker   01-10-2015 at 16:27

Spoorzoeker
Senior Member
Registered: 09-07-2013

Ben het met Caveman eens. Is volgens mij zo gevormd door de natuur. Heb zelf verschillende natuurlijke stukjes vuursteen op de maasvlakte gevonden met een op een slagbult lijkende bobbel.

[Bewerkt door Spoorzoeker op 01-10-2015 om 16:30 NL]

Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

Duys   01-10-2015 at 17:01

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Weet het niet, zou het bijhouden, ligt net goed in de vingers met het deeltje om wat te snijden.
Die donkere patina heb ik gemerkt komt soms voor tussen andere stenen met een verse patina, misschien ergens via de rivier meegenomen, maar de erosie doet al veel andere bewerksporen verdwijnen.
Duys

[Bewerkt door Duys op 01-10-2015 om 17:02 NL]

Schouwenburg   01-10-2015 at 19:09

Schouwenburg
Senior Member

Ik laat het op het BOOR zien. Het wijkt te veel af van wat op de Maasvlakte tot nu toe is gevonden.

Elbert   01-10-2015 at 20:56

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo Charlie, da`s geen afslag, maar een gebroken boortje; ik verzamel vuursteenboortjes sinds ik een mousterienboortje opraapte op de typelocatie in de jaren `80...
Jouw boortje toont heel veel gelijkenis met Neolitische exemplaren die ik in Spanje gevonden heb.

groeten, Bert

hubertus68   01-10-2015 at 23:29

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Beste fossiel.netters,

dit exemplaar is voor mij ook geen artefact.
Ik denk dat ik komende zaterdag eens
een paar vuursteentjes uit de Limburgse groeves
verzamel en deze hier toon. Ik ben zeker dat
ik zo'n fijftigtal stukken kan tonen die er uitzien
als artefacten.

Ik persoonelijk denk dat het verzamelen van artefacten
aan een specifieke laag of vindplaats gelinkt moet zijn.

Beste Groeten,
Oliver

Elbert   02-10-2015 at 06:11

Elbert
Senior Member

Hallo, kijk nou es naar de tweede foto; van links naar rechts een slagbult waar je U tegen zegt, compleet met "slaglitteken met schelpvorm en concentrische ringen" helemaal zoals het in de boeken staat.
Komt bij dat ik al meerdere zulke artefacten heb gezien en zelfs zelf gevonden heb en die dingen kun je er zo naast leggen, bovendien komen die stukken van bekende en erkende vindplaatsen...
Dat het puntje van de boor er afgebroken is, maakt het idd wat moeilijker, maar ik zie er toch echt een goed stuk in.

groeten, Bert

Spoorzoeker   02-10-2015 at 09:16

Spoorzoeker
Senior Member
Registered: 09-07-2013

Hallo Charlie,
Goed idee om het door het BOOR te laten beoordelen. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn. Heb zelf verschillende stukjes vuursteen met "slagbult", gevonden op de Maassvlakte, laten beoordelen door het BOOR en Leo Verhart. Maar het meeste werd afgekeurd. Ik blijf erbij dat er vaak slagbultjes kunnen ontstaan door natuurlijke invloeden. Blijf je topic met belangstelling volgen.
Groet, Hans

Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

Schouwenburg   02-10-2015 at 15:49

Schouwenburg
Senior Member

Opvallend aan dit stuk is de dikke laag patina. Dit ken ik van Noord-Frankrijk. Ook dit soort vuursteen ben ik hier nog niet tegengekomen.

Duys   02-10-2015 at 16:11

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Schouwenburg,
Die dikke laag patina zoals je ze noemt, heb ik ook uit de Schelde gehaald thv Antwerpen, hier is natuurlijk geen vuursteen, maar de patina voelt anders, minder schilferachtig, wasachtig en artefacten volgens mij.
Duys

sjaak   03-10-2015 at 09:15

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Volgens mij heb ik ook iets dergelijks van MV2. Ik zal eens zoeken.

Vuursteen is een terrein waar ik weinig van weet. Ik vind het lastig om een slagbult te onderscheiden. Rondvraag bij deskundigen levert vaak zodanig uiteenlopende meningen op, dat het op mij als leek soms arbitrair overkomt. Waarschijnlijk is het iets waar je veel ervaring mee moet hebben.

Niels

Schouwenburg   03-10-2015 at 10:00

Schouwenburg
Senior Member

Ik heb een paar jaar een aantal keren in de omgeving van Calais gezocht en een collectie van een paar honderd stuks aangelegd. Ik wilde wat inzicht krijgen in waar ik op moest letten, omdat er op Maasvlakte 1 ook al vuursteen werd geraapt.

Elbert   03-10-2015 at 10:14

Elbert
Senior Member

Hallo, @ Sjaak; de slagbult vormt zich zoals de kracht van de klap zich door de steen beweegt, als de klap hard genoeg is, zal de steen breken volgens dat patroon.
Op de derde foto kan je dit goed zien; de bovenkant van de steen is gekromd en vormt zo de slagbult.

groeten, Bert

Germa   03-10-2015 at 10:35

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

Op deze LINK heb ik een uitgebreid dictaat gedownload over het herkennen van vuurstenen artefacten.

Zelf vind ik het een erg duidelijk stuk. Niet dat ik nu een kenner ben; heb het nog lang niet uit en ben geen vuursteenzoeker.
Maar misschien is het iets voor de geïnteresseerden?

0