HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Onchopristis tooth 60-70mm
27.50 EUR

Determinatie Fossielen

Cyrtospiriferen uit Barveaux

De DinoDolsjes   18-04-2006 at 21:21

De DinoDolsjes
Senior Member
Registered: 29-09-2004

Nu het in Mill en Antwerpen mager is gesteld met haaientanden heb ik eens de doos met spiriferen uit Barvaux afgestoft, met de bedoeling het kaf van het koren te scheiden, de mooiere stukken verder te prepareren en schoon te maken en tot slot te determineren.

Nu heb ik inmiddels begrepen, dat er in het Frasnian van België 3 soorten cyrtospiriferen gevonden kunnen worden, te weten:
Cyrtospirifer verneuilli
Cyrtospirifer grabaui
en Cyrtospirifer lobatus

Van de eerste soort zijn er legio foto's te vinden op het net, van de 2e slechts een paar en van de derde al helemaal geen.
Wie kan mij helpen met de determinatie; op basis van welke kenmerken kan ik deze 3 soorten van elkaar onderscheiden? Bij voorkeur geïllustreerd aan de hand van foto's.

Cheers,
Paul

Mako   18-04-2006 at 21:50

Mako
Senior Member
Registered: 14-02-2006

Ik kan van C.Lobatus slechts 2 referenties online vinden. Misschien is er sprake van een vergissing, en zijn er maar 2 ipv 3 soorten.

ik spleet, ik zocht, ik vond

De DinoDolsjes   18-04-2006 at 22:07

De DinoDolsjes
Senior Member

quote:
Mako schreef:
Ik kan van C.Lobatus slechts 2 referenties online vinden. Misschien is er sprake van een vergissing, en zijn er maar 2 ipv 3 soorten.

ik neem aan dat je deze 2 sites bedoelt:
LINK
LINK

Zien er toch betrouwbaar uit (mijn Frans is helaas niet al te best).
C.Lobatus wordt op beide sites als très globuleux (zeer dik, bol?) beschreven.
Wel, zo eentje heb ik gevonden, lijkt haast wel net zo dik als breed.
Heb Luc van Bellingen (Fossilliraptor-site) gemailed; ben benieuwd.

Cheers,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 18-04-2006 om 22:10 NL]

Mako   18-04-2006 at 22:40

Mako
Senior Member

Die sites bedoel ik inderdaad. Ik heb zelf ook zo'n bolle Cyrtospirifer liggen, het lijkt op een C. verneuilli die tussen de tramdeur heeft gezeten. Grover gebouwd, vooral de 'vleugels' zijn minder breed. De streping is ook wat grover. Opvallend detail is dat het 'snaveltje' meer naar binnen krult, het wijst ongeveer naar de onderste, kleinere klep, terwijl het snaveltje van C. verneuilli naar beneden wijst.

Komt dit overeen met die van jou Paul?

Foto's volgen hopelijk snel.

Sven

De DinoDolsjes   19-04-2006 at 12:46

De DinoDolsjes
Senior Member

quote:
Mako schreef:
Die sites bedoel ik inderdaad. Ik heb zelf ook zo'n bolle Cyrtospirifer liggen, het lijkt op een C. verneuilli die tussen de tramdeur heeft gezeten. Grover gebouwd, vooral de 'vleugels' zijn minder breed. De streping is ook wat grover. Opvallend detail is dat het 'snaveltje' meer naar binnen krult, het wijst ongeveer naar de onderste, kleinere klep, terwijl het snaveltje van C. verneuilli naar beneden wijst.

Komt dit overeen met die van jou Paul?

Foto's volgen hopelijk snel.

Sven

Klinkt bekend, zal vanavond het "snaveltje" van mijn "bolle" eens bekijken.
Wat foto's betreft, heb van het weekend een Canon EOS 350D gekocht - eindelijk - dus dat komt wel goed!

Cheers,
Paul

Smaug   19-04-2006 at 12:52

Smaug
Moderator
Photo Moderator
Registered: 11-11-2003

Op de website van het de werkgroep geologie, onderdeel van het Zeeuws genootschap der wetenschappen LINK, hebben ze het zelfs over 4 soorten, ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kan hechten. Er staat eigenlijk ook geen verdere nuttige info . Kijk onder excursies, barveaux, 9 oktober 2004.

Smaug the Mighty,
Smaug the Magnificence,
Smaug the Tremendous,
Smaug the Impenetrable,
Smaug the Chiefest and Greatest of
Calamities!

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

De DinoDolsjes   19-04-2006 at 13:07

De DinoDolsjes
Senior Member

Foto's even bekeken, met name die met op een hand een 3-tal exemplaren, waavan de voorste duidelijk smaller en boller is dan de andere 2.
Wel, diegene die ik thuis heb lijkt mij nog een flink stuk boller dan die voorste.
Zal hem vanavond eens "kuisen en een fotoke trekken".

Ik heb trouwens ook een hele mooie brede ( ca. 10 cm, met smal uitlopende vleugels), maar die vertoont diverse scheurtjes. Ik wil die graag eerst verstevigen alvorens te kuisen. Iemand hier ervaring mee?
Ik denk zelf aan het -voorzichtig - injecteren van (super)lijm in de scheurtjes met een injectiespuit.

Cheers,
Paul

Edit: Barvaux i.p.v. Barveaux

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 19-04-2006 om 13:51 NL]

Frederik   19-04-2006 at 19:32

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Als de breuken 'proper' zijn: Heel voorzichtig boven een proper oppervlak het fossiel uit elkaar halen en dan onmiddellijk weer lijmen. Zo komt de lijm te zitten waar hij hoort: in het binnenste van de breuk en niet langs de naden.

De DinoDolsjes   20-04-2006 at 09:05

De DinoDolsjes
Senior Member

Hallo Frederik,

Heb zelf de indruk dat de breukjes niet proper zijn en ook niet door en door zijn Ben bang dat ik meer kapot maak dan me lief is als ik een breuk "forceer".

Zal e.e.a. eerst eens voorzichtig een beetje kuisen om te zien hoe de breukjes lopen en of ze al dan niet door een door gaan. Zal een rapportage maken met mijn nieuwe camera, dan kun je e.e.a. volgen.

Heb trouwens de bolle spirifer (a.k.a. "De Bolle van Barvaux" 8 cm breed en 4 cm dik) gisteravond eens aan een opknapbeurt onderworepn, ziet al een stuk toonbaarder uit. Maar wat kan die aangehechte schist hardnekkig zijn zeg!
Maar het is meer dan de moeite waard; op sommige plekken is zelfs nog het originele schelpmateriaal bewaard gebleven!

Wordt vervolgd......

Paul

webmaster   20-04-2006 at 10:44

webmaster
Moderator
Photo Moderator
Registered: 09-09-2003

Een nieuwe camera betekent vast binnenkort heel veel leuke foto's op de fotopagina

De DinoDolsjes   20-04-2006 at 12:14

De DinoDolsjes
Senior Member

Mea Culpa

Mijn enige excuus is zo oud als Methusalem: werk, werk en nog eens werk.
Maar, binnenkort heb ik een weekje vrij, dus....

Cheers,
Paul

Smaug   20-04-2006 at 13:44

Smaug
Moderator
Photo Moderator

Hmmm...

Na een gelukkig voorval beschik ik nu over 27 jaargangen van GEA. Daartussen zat een special over België (GEA, maart 1973 vol.6 nr.1). Hierin staat een verhandeling over brachiopoden door de heer J. Stemvers-van Bemmel waarin ook Barvaux aan bod komt.

Misschien heb je er wat aan.

Ps fotos komen later als mijn scanner werkt. Tevens moet in de gaten gehouden worden dat dit artikel van 1973 stamt, het is al 33 jaar oud en mogelijk verouderd!

[Bewerkt door Smaug op 20-04-2006 om 13:46 NL]

Smaug the Mighty,
Smaug the Magnificence,
Smaug the Tremendous,
Smaug the Impenetrable,
Calamities!

breath death!

Smaug   20-04-2006 at 13:44

Smaug
Moderator
Photo Moderator

" Barvaux: Gevleugelde spiriferen langs de "ijzeren weg".

Als er één groep Spiriferen is die veel voorkomt dan is dat wel het geslacht Cyrtospirifer. De soorten van dit genus komen voor van het Frasnien (B.-Devoon) tot in het Viséen (O.-Carboon). De afbeeldingen De afbeeldingen die bij het artikel over de stratigrafie van het Devoon en Carboon gevoegd zijn geven al een indruk van hen. Deze tekeningen betreffen vooral de soorten uit de F2-lagen (Midden-Frasnien).
We zagen eerder, dat er in de buurt van Boussu-en-Fagne en Frasnes een fossielarme laag voorkomt, die de fossielrijke F2-lagen bedekt: de F3-afzetting van het Boven-Frasnien. Deze F3-laag is evenwel niet overal fossielarm. In de buurt van Barvaux-sur-Ourthe bevat hij juist bijzonder mooie en grote brachiopoden-exemplaren van het genus Cyrtospirifer. De F3-afzetting bij Barvaux is door het voorkomen van de Spirifers dan ook terecht bekend.

CYRTOSPIRIFERIDAE (familie)

Cyrtospiriferen zijn breder dan lang, de grootste breedte ligt bij de slotlijn, de kleppen zijn bol en hebben vele ribben. De sulcus en plooi zijn sterk ontwikkeld. Mikro-ornamentering met zeer fijne, concentrische groeilijntjes.

Een zeer algemene soort is Cyrtospirifer verneuili, die alleen voorkomt in het Frasnien. Deze heeft een frije grote variatiebreedte, d.w.z. de afmetingen van de soort kunnen tamelijk verschillen. Deze variatie breedte komt bij verscheidene Cyrtospirifers voor. De Belgische Treatise-medewerker A. Vandercammen, die aan het genus Cyrtospirifer een studie heeft gewijd , wijst erop, dat er van verscheidene soorten twee hoofdvormen bestaan. Bij de ene vorm wordt de zijkant naar de slotlijn toe veel breder, zodat er een "gevleugelde" schaal ontstaat. Bij de andere vorm is de zijkant naar de slotlijn toe niet zo sterk ontwikkeld maar nemen de lengte en de hoogte toe, waardoor de schaal een gedrongener indruk geeft. Deze verschillen zouden misschien wijzen op sexueel dimorfisme. Welke vorm bij een mannelijk, welk bij een vrouwelijk exemplaar hoort is niet duidelijk. (Zie afb. 1-4 (komt nog als scanner is gerepareerd.))

Verder kunnen er bij enkele soorten Cyrtospirifera bij elk van de twee vormen nog drie fasen onderscheiden worden: een jeugdstadium, een volwassen fase en een gerontisch stadium, die behalve grootte-verschillen ook nog vormverschillen vertonen. In het gerontisch stadium zouden individuen, onder bijzonder gunstige omstandigheden levend, extreme grootte (en ouderdom?) hebben bereikt. De grootte van de twee gerontische vormen is voor een brachiopode bijzonder flink. Ik mat aan exemplaren uit mijn collectie van de soort C. grabaui respectievelijk 8 x 3x 2,5 en 8 x 4,5 x 3,1. Binnen één soort zijn er dus 6 variaties in de vorm mogelijk. Voorheen zijn verschillende van zulke varianten wel als aparte soorten aangemerkt. Iets dergelijks is ook bij de ammonieten wel voorgekomen. Ook bij deze groep leidden bepaalde grootte-verschillen tot onderscheiding in twee soorten. Huidige onderzoekers nemen nu aan, dat deze verschillen alleen aan verschil in sekse zijn toe te schrijven.

Hoe dan ook, een gezelschap Cyrtospiriferen uit de omgeving van Barvaux is een heterogene groep. Men zou ze allemaal maar Cyrtospirifer verneuili kunnen noemen, als ze niet nog meer kenmerken hadden, waardoor vele het nèt niet helemaal zijn. Het gaat om de micro-ornamentering op de buitenzijde van de kleppen en om de area van de steelklep. Dit is het platte of het iets gebogen vlak tussen de bek en de slotlijn, waarin centraal het driehoekige vlakje van het delthyrium zit. Bij C. verneuili is dit vlak driehoekig, bij de meeste andere Cyrtospirifer-soorten ook; bij de ene soort is de hoogte van de driehoek groter dan bij andere. De vorm van de area is dan ook een belangrijk determinatiekenmerk. Maar bij de meest voorkomende Cyrtospirifer uit Barvaux, en vooral bij grotere exemplaren, (de gerontische vormen) is de area een lang, in de bereedte uitgerekt, recht vlak: de begrenzingen van de arm- en steelklep lopen parallel (zie afb. 1-4). Dit was voor onderzoekers (Paeckelmann, Vandercammen) aanleiding, de Cyrtospirifer met o.a. deze hoedanigheid onder te brengen in een aparte soort: Cyrtospirifer grabaui. Deze C. grabaui is zeer algemeen in de F3-leien en overheerst er alle andere soorten. Ernaast komt ook C. verneuili voor, maar deze soort, met zijn toch echt afwijkende, driehoekige area, is veel minder algemeen.

Nog andere Cyrtospireferen kunnen in F3 bij Barvaux gevonden worden.

Het zijn: C. monticolaformis, een nieuwe, door Vandercammen geïntroduceerde soort, die evenals C. verneuili en C. grabaui twee vormen, ieder diverse stadia heeft. Micro-ornamentering en vorm van de area zijn anders dan bij C. verneuili. Ook bij C. syringothyriformis zijn er alle vormen en stadia mogelijk. Deze is vrij zeldzaam. Typisch is de asymmetrie: de steeds langvleugelige schaal is aan de ene "vleugel" langer dan aan de andere. De area is hoog, de bek spits. Plooi in armklep nauw en scherp begrensd, grote, tamelijk diepe sinus. Evenmin erg algemeen is C. brodi, in twee vormen voorkomend. Deze heeft geen vleugels en is tamelijk rond. De area is bijzonder hoog, de bek spits, de kleppen zijn zeer ongelijk. De plooi is weinig geprononceerd en niet scherp begrensd, de sulcus is wel duidelijk en diep.

Stemmers-van Bemmel, J.; BRACHIOPODEN, een vergeten groep.; Uit GEA, Stichting Geologische Aktiviteiten; België; maart 1973

Smaug the Mighty,
Smaug the Magnificence,
Smaug the Tremendous,
Smaug the Impenetrable,
Calamities!

breath death!

Mako   20-04-2006 at 14:03

Mako
Senior Member

Hmmmm, the plot thickens...

Dit artikel spreekt van een aantal totaal andere soorten.

De DinoDolsjes   20-04-2006 at 15:30

De DinoDolsjes
Senior Member

@ Smaug:

Hartstikke bedankt, wordt nog een leuke puzzel.
Ik kijk al uit naar de foto's.

Cheers,
Paul

De DinoDolsjes   21-04-2006 at 15:47

De DinoDolsjes
Senior Member

Hierbij een set foto's (schaal: zwart blokje = 1 cm)
De eerste twee zijn van van dezelfde cyrtospirifer, en wel van diegene die veel boller en minder breed is dan gebruikelijk (a.k.a. de Bolle van Barvaux )
De laatste foto toont twee cyrtospiriferen (beiden nog ongekuist) die qua vorm gelijk zijn, ondanks het verschil in overall grootte. Dit type spirifer is veel breder en platter dan het type van de eerste 2 foto's.

Gelet op het voorgaande is natuurlijk de vraag: zijn dit twee aparte soorten of hebben we te maken met
- verschilende ontwikkelingsstadia (jeugdstadium, een volwassen fase en een gerontisch stadium)
- danwel met sexueel dimorfisme.
Met name de laatste foto, waarbij de vorm ondanks de grootte gelijk blijft lijkt uit te sluiten dat de spirifer van de eerste twee foto's een ander ontwikkelingsstadium is van de spiriferen van de laatste foto; te meer daar deze van vrijwel gelijke breedte is als de grootste op de 3e foto.
Blijven over de opties: verschillende soorten of sexueel dimorfisme.

@ Herman: foto 2 wordt zometeen aan de foto-verzameling toegevoegd

Cheers,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 21-04-2006 om 16:02 NL]

Frederik   21-04-2006 at 16:01

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Mooie stukken! Maar als dat de 'bolle van Barvaux' moet voorstellen, heb ik thuis de 'vetzak van Barvaux' liggen! Een soort (of type of geslacht) die nog eens zo 'dik' is.
The plot thickens indeed!
Ik zal proberen in de nabije toekomst voor een foto te zorgen, maar het zal niet voor direct zijn, ik heb niet heel mijn verzameling hier liggen.

webmaster   21-04-2006 at 16:15

webmaster
Moderator
Photo Moderator
Registered: 09-09-2003

Paul,

Leuke foto. Ik hoop dat het toevoegen zo gemakkelijk ging dat er nog vele zullen volgen

De DinoDolsjes   21-04-2006 at 16:17

De DinoDolsjes
Senior Member

Baas boven baas nietwaar, Frederik!
Afmetingen van de exemplaren op de voorafgaande foto's:
Bolle: 8.2 x 4.9 x 3.5 cm
Grote exemplaar op foto 3: 10.2 x 4.1 x 2.8 cm
Kleine exemplaar op foto 3: 4 x 1.8 x 1.1 cm

Toekenning aan een specifieke soort
- C. verneuili
- C. grabaui
- C. monticolaformis
- C. syringothyriformis
en binnen de soort aan een geslacht en/of stadium wordt, met in theorie 4 x 2 x 3 = 24 mogelijke permutaties, nog een hele (leuke) klus lijkt me .

Cheers,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 21-04-2006 om 16:22 NL]

De DinoDolsjes   21-04-2006 at 16:19

De DinoDolsjes
Senior Member

quote:
webmaster schreef:
Paul,

Leuke foto. Ik hoop dat het toevoegen zo gemakkelijk ging dat er nog vele zullen volgen

Doe mijn best.
Een kind kan de was doen, maar helaas nemen ook eenvoudige dingen tijd in beslag.

Cheers,
Paul

Smaug   21-04-2006 at 16:26

Smaug
Moderator
Photo Moderator

Pffff...

Als ik af moet gaan op de fotos en tekeningen in het magazine van GEA dan zijn de twee platte Cyrtospiriferen zeker C. grabaui. De kleine is dan een jeugdstadium, en de grote is het volwassen stadium. De twee foto's van de "bolle" lijken veel op het gerontische stadium van C grabaui zoals deze staat afgebeeld in dit magazine van GEA. Ik denk dat het slim is om recentere literatuur op te zoeken dan deze info uit mijn GEA.

Smaug the Mighty,
Smaug the Magnificence,
Smaug the Tremendous,
Smaug the Impenetrable,
Calamities!

breath death!

Smaug   21-04-2006 at 16:55

Smaug
Moderator
Photo Moderator

Om het nog verwarrender te maken, op de website van het Luxemburgse AGMP ( LINK ) staat het volgende:

Frasnien
Barvaux sur Outhe (B)

„schistes violets de Barvaux“ (talus)

Brachiopodes:

Spirifer Grabaui = Cyrtospirifer Verneuili
Schizophoria striatula

[Bewerkt door Smaug op 21-04-2006 om 16:56 NL]

Smaug the Mighty,
Smaug the Magnificence,
Smaug the Tremendous,
Smaug the Impenetrable,
Calamities!

breath death!

Pedro   21-04-2006 at 21:20

Pedro
Senior Member
Registered: 16-08-2005

Hoi Paul,

ik zie dat je je nieuwe camera in gebruik hebt. Prima foto's. Je zult wel blij zijn dat je nu toch makkelijker mooie digitale plaatjes kunt schieten. Heb je nog een macrolens gekocht?
Inderdaad zelfs simple dingen kosten redelijk wat tijd. Dat wordt nog wel eens vergeten.

"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

De DinoDolsjes   21-04-2006 at 21:26

De DinoDolsjes
Senior Member

quote:
pedro schreef:
Heb je nog een macrolens gekocht?

Nope, dat was nog even boven budget.
In "het spitsuur van het leven" vliegt het geld de deur uit .
Maar wat in het vat zit verzuurt niet.
Binnenkort vakantiegeld en in december een 13e maand.....

Cheers,
Paul

Frederik   24-04-2006 at 15:21

Frederik
Moderator
Photo Moderator

@ Paul,

Ben even op zoek gegaan naar mijn 'dikke van Barvaux'. Vanavond komt er een vergelijkende foto.

De DinoDolsjes   24-04-2006 at 15:23

De DinoDolsjes
Senior Member

@ Frederik:

Zet je er ook even de maten bij?

Cheers,
Paul

Frederik   25-04-2006 at 09:10

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Hier zijn ze, drie uitgesproken verschillende vormen of soorten Cyrtospiriferen. Bovenaan de twee vormen zoals Paul ze ook heeft afgebeeld, rechts onderaan een gedrongen vorm.

Mako   25-04-2006 at 09:57

Mako
Senior Member

Zo'n bolle Spirifer als Frederik heeft, heb ik ook. Een echt dikkertje.

De DinoDolsjes   25-04-2006 at 15:10

De DinoDolsjes
Senior Member

quote:
Frederik schreef:
Hier zijn ze, drie uitgesproken verschillende vormen of soorten Cyrtospiriferen. Bovenaan de twee vormen zoals Paul ze ook heeft afgebeeld, rechts onderaan een gedrongen vorm.

BEn wel benieuwd naar de afmetingen van de gedrongen vorm?

Cheers,
Paul

Casper   29-04-2006 at 15:04

Casper
Senior Member
Registered: 06-09-2004

Ik heb iets geleikends, dat heet spinocyrtia... ofzoiets. heb zo geen pic daarvan. misschien dus geen cyrtospirifer? (heel misschien wellicht zou kunnen enzovoorts)

0